oleh Arif Atan

Negara sedang menghadapi bencana yang sangat kritikal terutama pasca Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) di bawah pemerintahan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Pelbagai skandal yang melanda negara masih menjadi persoalan rakyat dan mendapat perhatian seluruh dunia. Kini Malaysia dikenali sebagai negara korup yang dipimpin oleh seorang pemimpin kleptokrat.

Ekonomi negara juga semakin merudum dan kehidupan masyarakat terus menekan disebabkan kegagalan pemerintah mengamalkan sikap beramanah dalam pemerintahannya. Rakyat dihimpit dengan pelbagai kenaikan tanpa mampu dikawal, ditambah lagi jerutan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang terpaksa ditanggung oleh seluruh rakyat sama ada miskin mahupun yang kaya.

“Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia.” – (QS Ar-Ra’d [13]: 11)


Keadaan negara yang semakin tenat ini menuntut kepada perubahan rakyat secara total terutama golongan muda yang menjadi faktor serta penentu kepada kuasa pemerintahan negara.

Islam sendiri mengajar kita untuk membuat perubahan ke arah yang lebih baik dan menjatuhkan kebathilan yang berlaku.

Tidak ada cara lain selain mengubah pemerintah dengan sebuah kerajaan yang baru dari kalangan pemimpin yang beramanah dan bertanggungjawab.

Kerajaan yang ada pada hari ini sejak turun temurun telah gagal untuk membawa aspirasi rakyat dan keadaanya semakin hari semakin membimbangkan.

Kami mengajak seluruh rakyat mengambil semangat tahun baru ini dengan berazam serta beriltizam untuk membuat perubahan untuk menyelamatkan negara daripada cengkaman pemerintah yang bobrok. Letakkan azam yang membara dalam diri kita untuk melihat negara yang lebih baik.

Selamat menyambut tahun baru 2017.

MOHD SANY HAMZAN
Ketua Pemuda AMANAH Nasional | Malaysia Datelin | Foto Free Malaysia Today

DIKEMASKINIRakyat berang minyak naik, Najib sekeluarga bercuti di Australia

TERBARUTidak bermewah ke luar negara, Jokowi cuma berkain pelikat sambut tahun baru di rumah

TERBARU: Harussani salah tegur, ramai tak faham perjuangan Tun Mahathir

TERKINIEzam kecam Khairy tak faham Jho Low hilangkan keyakinan dunia kepada Malaysia

KLIK BACA: Jika kita mati, kita mati bersama, kata saksi kes wang haram berkaitan 1MDB – Singapura

KLIK BACA: Halalkah pergi Haji guna wang 1MDB dari Cayman? – Raja Kamarul Bahrin 

KLIK BACA: “Bukan presiden buang Muhyiddin dari Umno tapi Allah yang buang” – Pemerhati UMNO

Tolong Komen & Share