Malaysian Review

PELAJAR UTHM HANYA MAKAN NASI PUTIH DAN KUAH, DAKWA PENIAGA KEDAI MAKAN

oleh Amin Jagat

Akibat kos sara hidup yang semakin meningkat, kesannya turut dirasai dikalangan pelajar khususnya di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), dakwa seorang peniaga kedai makan ‘Line Clear’ di Batu Pahat dalam tinjauan dilakukan krew ‘Jelajah Live Bongkar’ anjuran Amanah Negeri Johor baru-baru ini.

Krew ‘Jelajah Live Bongkar’ telah membuat liputan di sekitar kawasan Batu Pahat bagi mendapatkan respons orang ramai mengenai kenaikkan harga barang yang kian mencengkam masyarakat di negara ini.

Menurut Baharudin Omar, 55 , (gambar) yang meluahkan rasa simpatinya melihat nasib pelajar-pelajar di UTHM dakwanya, terpaksa berjimat sehingga terdapat dikalangan pelajar itu hanya makan nasi berlaukkan kuah sahaja serta air kosong semata.

Pengusaha kedai makan yang menjadi tumpuan pelajar dari universiti itu juga meluahkan rasa tidak puas hatinya dengan keadaan ekonomi yang semakin mendesak rakyat ketika ini sehingga turut menjejaskan perniagaannya.

“Kalau tengok pelajar yang datang makan di sini hanya makan nasi putih, kuah serta air kosong saja.Kita akan berasa sedih dan kebanyakkan mereka datang dari keluarga yang susah serta tidak berkemampuan.

“Dulu ada juga pelajar yang hidup macam ni, kalau dulu dari sepuluh orang kita akan tengok dua daripadanya saja yang makan macam ni tapi hari ni boleh dikatakan lapan hingga sembilan orang yang akan makan macam ni sepanjang waktu.

“Ekonomi kita teruk, saya akui pelanggan saya semakin susut dan peniagaan ini tidak rancak macam dulu. Bagi saya ini adalah disebabkan faktor ekonomi rakyat yang semakin teruk terbeban, cuba lihat gaji macam tu tapi barang belanja semakin mahal,” katanya.

Manakala Pengarah program ‘Jelajah Live Bongkar’, Suhaizan Kaiat meluahkan rasa kesedihannya dengan apa yang berlaku terhadap pelajar yang terpaksa menanggung kesan dari kepincangan pengurusan ekonomi di negara ini.

Naib Pengerusi Parti Amanah Negara (Amanah) Negeri Johor itu juga menegaskan agar pihak kerajaan memandang serius akan perkara yang berlaku ini supaya pelajar-pelajar di Institut Pengajian Tinggi (IPT) dapat meneruskan pembelajaran mereka secara lebih selesa dari keadaan sekarang.

“Saya merasa sedih dengan apa yang berlaku ketika ini mengenai nasib pelajar-pelajar di IPT khususnya di UTHM yang terpaksa mengikat perut atau berjimat sehingga tahap sebegini rupa sedangkan negara kita digemburkan sebagai negara membangun.

“Harapan saya adalah untuk pihak kerajaan segera menyelesaikan masalah ini agar pelajar-pelajar di IPT dapat menjalani pembelajaran mereka secara lebih selesa tidak seperti hari ini mereka dijadikan mangsa akibat daripada pengurusan ekonomi yang tidak cermat,” Suhaizan Kaiat.

Program ‘Jelajah Live Bongkar’ ini adalah suatu insiatif bagi mendekati masalah yang dialami oleh masyarakat terbanyak di negara ini dalam menjalani atau menghadapi permasalahan yang berlaku dalam hidup mereka hari ini. – Malaysia Dateline

Susunan: Berita Mimpi – Ana Ghoib ... Mimpi dan penglihatan aneh.

KLIK VIDEO: PH jadi kerajaan bukan untuk beli berlian jutaan ringgit beri isteri, kata Tun Mahathir

KLIK BACA: Najib kehabisan hujah ‘bekas PM berdarah India’

KLIK BACA: Terharu komitmen Pakatan Harapan bebaskan Anwar dari penjara – Ana ghoib

KLIK BACA: Apa hendahttps://web.archive.org/web/20170717121651/https://www.malaysianreview.com/178907/terharu-komitmen-pakatan-harapan-bebaskan-anwar-dari-penjara/k dibanggakan jual harta pusaka kerajaan – Khairuddin Abu Hassan

KLIK MENARIK: Hubungan Jho Low dan Najib dalam 1MDB

KLIK BACA: Tun Mahathir – Najib bayar perunding asing nasihat hal kerajaan

KLIK BACA: Jemaah Haji 1Mhttps://www.malaysianreview.com/178663/apa-motif-utusan-siar-video-dr-mahathir-tunku-abdul-rahman/DB doakan mereka yang aniaya bagaimana pula?

KLIK BACA: Apa mhttps://web.archive.org/web/20170717121651/https://www.malaysianreview.com/178758/jemaah-haji-1mdb-doakan-mereka-yang-aniaya-bagaimana-pula/otif Utusan siar video Dr Mahathir, Tunku Abdul Rahman?

Jomaineseow
Author: Jomaineseow